Thursday 24 November 2016

Tempat-tempat menarik di sabah

Menghidupkan dunia anda terbalik apabila anda melawat rumah yang unik ini di Tamparuli - secara literal! The 'Rumah Terbalik' (yang diterjemahkan kepada Upside Down House) adalah yang pertama seumpamanya di Asia Tenggara dan antara lima struktur terbalik di dunia (3 terdapat di Eropah dan satu lagi di Jepun).

Rumah itu dibuka kepada orang ramai pada awal Februari 2012 dan sejak itu telah menarik pengunjung dari jauh dan dekat. Rumah sendiri adalah sukar untuk terlepas, telah dibalik terbalik, dengan lantai menghadapi menuju ke angkasa. Segala-galanya di dalam rumah, dari perabot untuk perkakas rumah, berlegar di atas kepala anda, kerana siling sebenarnya lantai. Pelawat akan melihat beberapa hiasan Sabah membezakan dan ciri-ciri dipamerkan dalam rumah ini. Dalam garaj itu, kereta yang diletakkan terbalik. Ia mungkin kelihatan mengelirukan dalam beberapa saat pertama, tetapi daya tarikan itu semua mengambil alih. Ini keajaiban seni bina juga telah dimasukkan dalam Malaysia Book of Records kerana menjadi yang pertama seumpamanya di negara ini. Pengunjung boleh menikmati hidangan atau petang snek di Rumah Terbalik Café atau mengambil cenderahati di Kedai Hadiah. Lawatan berpandu boleh didapati.

tarikan baru di dalam kawasan Rumah Terbalik adalah Muzium 3D Wonders. Alami Sabah dalam cara yang menyeronokkan dan menarik terima kasih kepada seni khas yang mengubah imej ke dalam environements 3D mendalam. Muzium ini 3D Wonders bukan sahaja pameran seni 3D terbesar di Malaysia Timur tetapi juga yang pertama dan hanya yang memberi tumpuan kepada pendidikan awam




No comments:

Post a Comment