Thursday 17 November 2016

Tempat-tempat menarik di sabah

Gunung Kinabalu di malay Gunung Kinabalu merupakan gunung yang terkenal di pulau Borneo di Asia Tenggara. Ia terletak di negeri Malaysia Timur Sabah dan dilindungi sebagai Taman Kinabalu, sebuah Tapak Warisan Dunia. Kinabalu adalah puncak tertinggi di Borneo Banjaran Crocker dan gunung tertinggi di Kepulauan Melayu. Gunung Kinabalu juga gunung yang paling menonjol ke-20 di dunia oleh terkenal topografi. Via ferrata (atau laluan besi di Itali), adalah laluan pendakian yang terdiri daripada satu siri anak tangga, pemegang dan kabel yang permukaan batu. Terdapat lebih daripada 300 laluan via ferrata di dunia dan dunia yang paling tinggi via ferrata, kini boleh didapati di Gunung Kinabalu di Malaysia, di mana titik tertinggi bermula pada 3400 m dan berakhir pada 3800 m. Ini adalah kali pertama bahawa sukan via ferrata mendaki diperkenalkan di Asia.

  Sepilok Orang Utan Rehabilitation Centre terletak kira-kira 25 kilometer barat Sandakan di negeri Sabah, Malaysia Timur. Pusat itu dibuka pada 1964 sebagai projek pertama rasmi orang utan pemulihan untuk menyelamatkan orang utan bayi yatim dari tapak pembalakan, perladangan, pemburuan haram atau disimpan sebagai haiwan kesayangan. Orangutan yatim dilatih untuk terus hidup lagi di hutan dan dibebaskan sebaik sahaja mereka bersedia. Tempat kudus itu terletak di dalam Hutan Simpan Kabili-Sepilok yang meliputi kawasan seluas 4,294 hektar (10.610 ekar), banyak yang rainforest.Today dara sekitar 60 hingga 80 orang utan tinggal percuma di pusat ini. Ia telah menjadi salah satu tarikan pelancong di Sabah.

Mabul Island adalah sebuah pulau kecil yang terletak di pantai tenggara Sabah. Sejak 1970-an, Pulau Mabul merupakan perkampungan nelayan dan menjadi semakin popular di kalangan penyelam kerana dalam tahun 1990-an. Ia telah menjadi satu destinasi menyelam yang terkenal kerana berdekatan dengan Pulau yang terkenal Sipadan. Pulau Mabul adalah kira-kira 15 kilometer dari Pulau Sipadan dan adalah tanah 20 hektar yang terdiri daripada alasan kebanyakannya rata. Pulau Mabul dikelilingi oleh pantai berpasir dan di sudut barat laut pulau ini adalah dua kilometer persegi Reeves menakjubkan.Pulau Mabul bermula awal sebagai merendah diri dengan sifatnya sebagai hanya sebuah perkampungan nelayan. Kini, ia adalah satu kawasan yang terkenal dengan peminat menyelam. Mabul Island terletak hanya kira-kira 15 minit dengan bot laju dari Pulau eksklusif Sipadan. Pulau Mabul mendapatkan populariti di kalangan penyelam kerana ia adalah salah satu yang terbaik laman kotoran skuba di dunia. haiwan Underwater banyak terdapat di perairan jernih Mabul Island. Ini menawarkan penyelam pengalaman menyelam adrenalin yang penuh tidak boleh lupa. Walaupun Mabul Island telah mendapat pengiktirafan antarabangsa kerana menjadi tapak terbaik untuk kotoran skuba, ia adalah berjuta-makhluk eksotik dan kecil yang membawa penyelam kembali, bersenjata dengan masa kamera makro dan kalis air dan masa lagi. Jangan mengharapkan untuk melihat pelbagai yang luar biasa spesies marin ekologi jarang ditemui. Antara binatang yang anda terikat untuk lihat adalah sotong biru dikelilingi, sotong yang ranggi, yang frogfish, belut Moray, yang gobies spike sirip dan begitu banyak makhluk sama lain yang menakjubkan

Mendiang Jacques Cousteau, yang laut yang terkenal di dunia, pernah menyifatkan Pulau Sipadan sebagai sekeping disentuh seni manakala penyelam di seluruh dunia telah mengundi sebagai salah satu daripada lima tapak menyelam terbaik di dunia. Rising 700m dari dasar laut dan hanya 12ha., Pulau lautan tunggal Malaysia adalah sangat kecil dalam saiz. Dengan berjalan kaki 25 minit adalah semua yang diperlukan untuk mengelilingi pulau itu dengan berjalan kaki, tetapi jumlah yang besar daripada kehidupan marin yang pelbagai ia menarik datang dari dasar laut terbuka hanya mindblowing. Dikelilingi oleh perairan jernih, permata mahkota ini adalah harta karun beberapa spesies yang paling menakjubkan di luar sana.Diisytiharkan sebagai santuari burung pada tahun 1933 oleh Kerajaan Kolonial Borneo Utara dan semula diwartakan pada tahun 1963 oleh Kerajaan Malaysia, tumbuh-tumbuhan tebal di Pulau Sipadan menyokong pelbagai jenis burung tropika termasuk helang laut, burung raja udang, Sunbirds, burung pipit dan burung merpati kayu . krustasia eksotik termasuk ketam kelapa menakjubkan berkeliaran di pantai dan berlari antara semak. Pertemuan dengan penyu, ikan aji-aji, bumphead parrotfish dan barakuda hampir terjamin semasa menyelam di sekitar pulau terumbu karang ini.
 Ladang Teh Sabah terletak di kampung Nalapak di daerah Ranau, kira-kira 120 kilometer dari Kota Kinabalu, Sabah. perladangan Lokasi teh di lebuh raya antara Telupid - iaitu, selepas pergi ke Ranau Poring Hot Spring. Ini ladang teh pada ketinggian 2,272 kaki di atas paras laut dengan keluasan 6,200 ekar saiz ladang. Ladang teh dikelilingi oleh hutan yang subur yang telah wujud sejak 130 juta tahun yang lalu. Ladang teh juga berlatarbelakangkan gunung dan ladang teh organik tunggal di Malaysia

Makanan-Makanan terbaik di sabah

           

Borenos Fried Chicken adalah outlet makanan segera tempatan Sabah yang pakar dalam ayam goreng. Tender dan enak ayam dihidangkan dengan hidangan sampingan seperti coleslaw, kentang mash, sup dan kentang goreng berselang-dipotong. hidangan istimewa lain termasuk ikan klasik dan kentang goreng dan ayam spring keseluruhan.

Alamat: Lot G23, Ground Floor, Kompleks Star City North, Jalan Asia City, Kota Kinabalu
waktu operasi: 10:00-22:00 setiap hari
Tel .: +60 88 486 623
                                                       kak nong

Restoran ini adalah popular untuk berkhidmat kegemaran Malaysia seperti nasi ayam, rojak (hidangan mi telur dalam kuah kacang) dan soto (mi sup dalam sup daging lembu rempah ratus). Orang ramai sering dilihat beratur untuk merasai roti mereka yang baru dimasak dan kuih-muih tradisional.

Alamat: B26 & 27, Tingkat 1, Blok B, Harbour City, Jalan Sembulan, Kota Kinabalu
waktu operasi: 7:00-22:00 setiap hari
Tel: +60 88 487 41

 Ini francais tempatan membuka kedai pertama mereka dalam 88 Marketplace dan sejak itu telah berkembang kepada Metro Bandar dan Imago KK Times Square. Restoran ini menyajikan campuran kegemaran barat seperti kambing Shank dan spageti bolognese, dan makanan tempatan seperti pedas ekor lembu asam. Pencuci mulut seperti pancake durian dan coklat creme brulee adalah-mesti cuba item!

Alamat: Lot 10, Tingkat Bawah, Blok H, Lorong Pusat Komersil 88/1, 88 Marketplace, Off Jalan Pintas, Kota Kinabalu
Waktu operasi: 11:00-12:00
Tel: +60 88 259 866
 Restoran Cina Muslim menyajikan gabungan hidangan Melayu, Cina dan Thailand pada harga yang berpatutan. hidangan istimewa termasuk teow char kuey, ketam bihun, ikan asam pedas dan kari kepala ikan.

Alamat: Karamunsing Capital, Kota Kinabalu
Waktu operasi: 11:45-14:30 / 17:30-22:00 (Isnin - Khamis & Sat - Sun), 17:00-10:30 (Jumaat)


Kedai kopi ini sentiasa penuh semasa sarapan pagi dan makan tengah hari kerana laksa mereka tandatangan (midly pedas mi sup), bab Ngui (mi daging lembu) dan nasi ayam periuk tanah. Pada hari yang panas, memerintahkan ping ham kit, minuman ais dengan limau dipelihara dan plum kering.

Alamat: 127, Jalan Haji Saman, Kota Kinabalu
Waktu operasi: 6:00-16:00 setiap hari
                                                 Peta kota kinabalu 
tempat tempat menarik di sabah
                  Makanan ringan yang wajib dibeli
bak kata akak penjual tu Amplang hanya ada di sabah dik! beli la satu! macam-macam perisa ada ikan, udang, sotong saya borong punyalah banyak sebab masa beli test sedap pulak rasa dia, first time makan  harga 3 bungkus RM10.00 / 5 bungkus 20.00 sebab tamak beli banyak sampai naik berkulat tak habis-habis makan. Ada juga pelbagai jenis biskut dan karepek yang dijuai mana yang berkenan boleh beli, agak-agak bajet nak membeli macam kurang nak pi rasa yang taster peniaga bagi pun dah boleh kenyanG
Di Pasar krangkraf, pelbagai cenderahati dijual dari beg galas, beg berotan, keronsang mutiara, baju dan lain-lain. Pernah terkena beli butang baju melayu mutiara yang lawa sikit sekotak RM35.00 tapi dekat Pasar Malam Kampung Air diorang jual sama sebijik sekotak RM15.00 jadi kalau nak cari barang-barang mutiara boleh pergi ke pasar malam Kampung air.
Pasar Ikan Masin jangan lupa singgah dekat sini, ikan masin yang dijual memang murah dan berpatutan
 jadi kalau orang kampung duk pesan beli ikan masih boleh datang sini sebelum beli tanya dulu kotak bagi free tak? sebab setengah peniaga tu kekwat sikit, kalau beli sikit okelah tak bagi bekas  kalau banyak susah juga nak bawa naik kapal terbang! kawan saya pernah terkena punyalah kedekut nak bagi kotak nak balut ikan masin, nasib baik peniaga sebelah ok bagi free kotak padahai tak beli kat dia pun,  kalau nak beli cari gerai yang service dia bagus dan peramah, nak beli pun best senang nak tawar menawar.
Selepas itu boleh datang lepak-lepak dekat Waterfront kota kinabalu / Jesselton Point
Waterfront kota kinabalu / Jesselton Point
Seterusnya pada waktu petang boleh datang ke Pangkalan Jesselton (Jesselton Point) 
lepak -lepak di jeti feri, ambil angin laut sambil memperhatikan gelagat orang sekeliling Jesselton Point antara tempat yang wajib dilawati serius pemandangan yang ditawarkan sungguh cantik jadi yang obses dengan photograpy ini antara port yang anda harus pergi. 

Pangkalan ini antara tempat kapal berlabuh untuk membawa penumpang ke Pulau-pulau di sekitar perairan Kota Kinabalu, terutamanya Pulau Gaya, suluk, manukan dan lain-lain Pemandangannya amat cantik. Kalau hendak ke Taman Marin Tengku Abdul Rahman boleh semak dari sini berapa bayarannya hendak pergi. Di sana apa aktiviti yang anda boleh lakukan adalah snorkling memang best!  Selain itu di sini juga ada deretan kedai Makan yang anda boleh cuba
                  

Api-Api Kota Kinabalu Homestay Apartment

Lorong Api-Api 1,, 88800 Kota Kinabalu, Malaysia – 



Api-Api Kota Kinabalu Homestay Apartment terletak dalam jarak 5 minit berjalan kaki dari Centre Point Sabah dan pusat membeli-belah Warisan Square. Ia menawarkan apartmen-apartmen selesa yang dilengkapi dengan dapur kecil.
Dalam bilik-bilik: Dilengkapi dengan lantai berjubin, apartmen-apartmen di sini mempunyai ruang makan dan ruang tamu yang berasingan dengan sofa dan TV satelit. Dapur kecil dilengkapi dengan cerek elektrik, peti sejuk dan periuk nasi elektrik. Tuala dan kemudahan pancuran mandian disediakan di dalam 2 bilik mandi en suite.
Tarikan penginapan: Boleh diakses dengan lif, apartmen-apartmen bebas rokok ini dilengkapi dengan pengering rambut dan kemudahan menyeterika. Perkhidmatan ulang-alik lapangan terbang juga boleh diatur dengan bayaran tambahan, dengan tempahan awal.
Lokasi: Api-Api Kota Kinabalu Homestay Apartment berjarak hanya 10 minit berjalan kaki untuk ke Suria Sabah Shopping Mall, Kota Kinabalu Waterfront dan Pasar Filipina yang popular, di mana para tetamu boleh mencuba pelbagai sajian makanan laut dan hidangan tempatan.
Api-Api Kota Kinabalu Homestay Apartment telah menerima tetamu Booking.com sejak 30 Ogos 2013.

No comments:

Post a Comment